שלושים ושלושה נרות

נביאים הרבה ידעה ירושלים; נביאי אמת ונביאי שקר. רובם שקעו בתהום הנשייה. כזהו גם סיפורו של משה גיבורי, "נביא המערות" או "שוכן מערות הסנהדרין", שתועד בהרחבה בספרו של דיוויד הורוביץ, "שלושים ושלושה נרות".

משה גיבורי (Moses Guibbory) נולד בשנת תרנ"ט (1899) באוקראינה. בגיל צעיר עזב את ביתו ונדד באירופה. את שנות מלחמת העולם הראשונה עשה בטורקיה, ולאחר מכן הגיע לארץ ישראל, והתמקם במערות הסנהדרין בירושלים. לאחר מספר שנים הכריז על עצמו כנביא וכמשיח, ולאחר שחזה נכונה רעידת אדמה קיבץ סביבו מספר מאמינים.

בשנות העשרים עלה ארצה מארצות הברית דיוויד הורוביץ, חלוץ צעיר שעסק בחקלאות, למד עברית והלך שבי אחר התנ"ך. מפגש מסתורי עם גיבורי בשנת תרפ"ז (1927) הפך אותו לאחד מחסידיו. לדבריו, גיבורי עורר עניין במספר אישים מרכזיים ביישוב דאז, ביניהם הרב קוק ויהודה לייב מאגנס, וכן במזכירו של ז'בוטינסקי, ארתור קוסטלר, שכתב אודותיו בעיתונים.

באותה שנה פגש הורוביץ את פולה, מי שלימים תהיה אשתו, שהגיעה לביקור בארץ מפולין. הם נישאו ויצאו לפולין, לא לפני שגיבורי מינה את הורוביץ לשליחו למדינה זו. תפקידו היה להזהיר את יהודי פולין מפני אסון הממשמש ובא. הורוביץ מתאר כיצד נשא בידו מנשר, חתום בידי שני הרבנים הראשיים, הרב קוק והרב מאיר, ובו אזהרות מפי משה גיבורי ומקובלים נוספים מירושלים. היה עליו אנשים להעלות לארץ ישראל "לפני שיהיה מאוחר מדי".

הספר "שלושים ושלושה נרות", הופיע בתש"ט (1949)

בשנות השלושים יצא הורוביץ לארצות הברית. אשתו ובנו נותרו בפולין – ושם נספו. גיבורי עצמו היגר לארצות הברית בראשית שנות הארבעים, הטיף לאוניברסליות תנכי"ת והנהיג כת קטנה של "בני ישראל הבריטים" (זרם דתי הגורס כי חלק מהשבטים בבריטניה הם למעשה צאצאי עשרת השבטים; יש הקושרים גם את ההמנון האנגלי הבלתי-רשמי "ירושלים" לרעיונות אלו). לכת זו הצטרף גם שדר רדיו מפורסם בשם בויקה (Boake) קרטר, שנמצא מת לאחר מכן בנסיבות מסתוריות. לשמו של גיבורי נקשרו שערוריות נוספות. הורוביץ בסופו של דבר ניתק את קשריו עם גיבורי, הפך לדיפלומט בכיר באו"ם, היה מיודד עם בכירים אמריקאים וישראלים והקים מספר אגודות יהודיות-נוצריות ספק מסיונריות.

בפרק מרתק בספר "שלושים ושלושה נרות" מתוארת הגעתו של הורוביץ לפולין בשנת תרפ"ח (1928), ופגישה עם הרב צייטלין שלא הוזכרה עד היום בספרי הביוגרפיה והמחקר. תיאורו של הורוביץ חי מאוד, ומאפשר לשוות את דמותו של הרב צייטלין באותן שנים – בפרשיה שיש בה משיחיות, קבלה ונבואה לצד דברים תמוהים וחיי יום יום שגרתיים בוורשה; כל החומרים מהם נרקמות אגדות.

אני מודה לרב שמואל אליקן על ההפניה למקור זה.

 

הרישום לקונסוליה האמריקאית הביא אותי לעיר הגדולה וורשה. בהיותי שם החלטתי לבקר את אחד מחשובי הוגי היהדות והקבלה בעולם, הלל צייטלין. אחרי בירור הוגד לי שהוא מתגורר ברחוב שליסקה 60, ושמתי לשם פעמיי. הייתי להוט לדעת מה תהיינה תגובותיו להתנסויות שלי בקברי הסנהדרין. אולי האיש האחד הזה יבין, חשבתי.

אשה אדיבה ונחמדה, שהייתה חייבת להיות גברת צייטלין, ענתה לפעמון הדלת.

"אני אורח מארץ ישראל. הייתי שמח לפגוש את מר צייטלין" אמרתי.

"בשמחה, היכנס", ענתה, "מר צייטלין יסיים את תפילותיו בקרוב. המתן".

מעטים ידעו שהלל צייטלין, המיסטיקאי והפובליציסט בעיתונים יהודיים מרכזיים, דוגמת ה"מאמענט" הוורשאי, עומד בתפילה בכל יום עד קרוב לשעת הצהריים. בבית הכנסת היה מבקר רק לפרקים. תפילותיו נאמרו בביתו.

כעבור קצת פחות משעה נכנס הלל צייטלין ובירך אותי לשלום. איזו דמות-אדם מרשימה ויפה הייתה לו! הוא היה צריך להיות לפחות כבן שישים וחמש שנה. ראשו הגדול היה עטור ברעמה עבה של שיער, ארשת פניו עטויה בזקן-אהרון גדול, זורח. בהופעתו החיצונית הוא היה תמצית של רוגע וקור-רוח.

לא איבדתי רגע. התחלתי מייד לספר לו על שוכן מערות הסנהדרין. זמן-מה לאחר שהתחלתי את סיפורי הוא קטע את דבריי ואמר ששמע עליו בדיווחי העיתונים, ושהוא תהה מאוד לגביו.

"בבקשה ממך, ספר לי כל שראית וחווית שם במערה" הוא ביקש ברטט. "נסה לזכור כל מילה שאמר לך ואמור לי. הפרשה הזו מעניינת אותי יותר מאשר מילים יכולות לתאר", אמר צייטלין ברצינות.

הייתי שבע-רצון מעל ומעבר. עד לאותו רגע מעט מאוד הביעו עניין בהתנסות שלי במערה. כעת היה כאן מלומד, סופר מפורסם וידוע בעולם הספרות העברית, שממש חרד לשמוע את הסיפור כולו.

כשישבנו שם סביב השולחן הגדול, שחזרתי בהתלהבות את הסיפור שלי. סיפרתי לו על מה שחוויתי עם שלושים ושלושה הנרות; על מציאת החותם העתיק, אותו הראיתי לו; על ילדי בית הספר הרוקדים במעגל ששורטט קודם לכן בידי שוכן המערה; על הנבואות, וכן הלאה. אז הראיתי לו את שני הכתובים עליהם הצביע משה. הוא רצה לדעת אם הצביע על כתובים נוספים. אמרתי שלא. הוא ישב שם כמכושף. אז התרומם והלך להביא כרך ישן מהספרייה שלו. זה היה ספר קבלה. הוא פתח אותו במקום מסוים והצביע על פסקה כתובה ארמית. "הנה זה", אמר. "בקבלה נכתב בכרך ישן זה שאדם בשם משה יופיע בתקופתנו במערה בירושלים". התרגשתי במידה רבה. זה היה כמעט כמו אישור עבורי. "אנחנו חיים בתקופה חשובה", הוא המשיך, "ועוד צפויים לנו אירועים מוזרים".

הפגישה עם הלל צייטלין הייתה אחד מהשיאים של שהותי בפולין. הוא הזמין אותי לחזור ביום למחרת, ואז, שנית, על כוס תה חמה, שוחחנו על הדברים הקרובים לליבנו. לא צפיתי שהביקור שלי בוורשה יכיל תענוג כמו אותה פגישה מהנה. הלל צייטלין ואני נפרדנו בהבטחה שתמיד נמשיך להתכתב זה עם זה.

 

© כל הזכויות שמורות ל"מקורות יודעי דבר"

 

מודעות פרסומת

6 מחשבות על “שלושים ושלושה נרות

  1. יצחק הגיב:

    מרתק! מעניין מאד זה שצייטלין באמת ראה בו תופעה אמיתית או רצינית. חבל שהורוביץ לא מרחיב יותר.. תודה רבה!

    אהבתי

    • Oz Bluman הגיב:

      תודה יצחק. לא הצלחתי עדיין להבין מבין השיטין מה באמת חשב ר' הלל.
      לאידך גיסא, מתיאורו של הורוביץ עולה כי גיבורי היה בהחלט תופעה שעוררה הדים.

      אהבתי

    • Oz Bluman הגיב:

      יש שם פרק שלם על כך. באחת מפגישותיהם הראשונות הם קיבלו שבת ביחד, בקברי הסנהדרין. גיבורי ביקש מהורוביץ להביא שלושים ושלושה נרות, ואז סידר אותם בצורה מיוחדת: שורה של שבעה נרות ולאחריה עשרים ושישה נרות המסודרים בצורת שם ה'. אחרי שהתפללו בלחש, הורוביץ נשאר לבד, וביקש סימן. לאחר כמה רגעים הוא חווה תחושה של נוכחות חזקה, חלק מהנרות כבו, ואלו שנשארו יצרו את האותיות "יד ה'".
      וכן הלאה.

      אהבתי

    • Oz Bluman הגיב:

      קשה לדעת על איזה ספר בדיוק הצביע ר' הלל.
      יש בזהר עצמו מספר מופעים של מערות, ובריש פרשת בהעלותך גם מתוארת מערה עם נרות דולקים וכו'.
      אבל הופעה של מישהו בשם משה במערה בירושלים איני מכיר. אשמח להחכים.

      אהבתי

מחשבה משלך

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s